Debatles van onze raadsleden aan 4-vwo

17 december 2024
Algemeen, Raad

Hoe voer je een goed debat? De leerlingen van 4-vwo van het Maurick College weten er sinds 3 december alles van.

De 4-vwo groepen hadden op 3 december geen gewone les Maatschappijleer. Er waren raadsleden aanwezig voor een debat-les. De leerlingen van 4-vwo hebben zich tijdens de lessen Maatschappijleer verdiept in verschillende onderwerpen die in de Vughtse politiek spelen, zoals windmolens, zonneparken en Het Kwartier. 

Voorbereiding

In de voorbereiding voor het debat hebben leerlingen contact gezocht met verschillende raadsleden. De leerlingen werden snel voorzien van nuttige informatie en zich ingelezen in de verschillende standpunten en zich zo voorbereiding op het debat dat zij in de klas zouden gaan voeren. Ook hebben ze een eigen poster van hun partij gemaakt.Enkele leerlingen hadden dit niet verwacht, omdat zij in de veronderstelling waren dat ‘zij toch betere dingen te doen hadden, dan hierop te reageren’. 

Debat 

Op dinsdag 3 december was het zover om met elkaar in debat te gaan. De klassen waren opgedeeld in verschillende partijen: CDA, D66, PvdA-GroenLinks, SP en VVD. In de klassen werd uitgelegd hoe het debat in de raad gaat en hoe er gekomen wordt tot stemming.Voor de leerlingen was het de uitdaging dat ze de visie van hun partij moesten uitdragen. Leerlingen kwamen tot de conclusie dat het soms niet zo makkelijk is om problemen op te lossen. Ook over het thema duurzaamheid was er veel discussie. Terwijl het idee voor iedereen om duurzame energie op te wekken voor iedereen logisch was, waren leerlingen het niet eens over de manier hoe? Sommige leerlingen vonden dat dit niet in Vught moet worden opgelost, en dat je beter windmolens op zee moet plaatsen, anderen waren voor zonnepanelen, maar zagen ook in dat die niet genoeg energie opwekken om aan de eisen van het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen. 

Politicus in de dop?

De raadsleden kijken terug op goede debatten. Op de vraag of er leerlingen zijn die in de toekomst misschien ook iets met de politiek zouden willen gaan doen, staken verschillende leerlingen hun vinger op.