Digitale Veiligheid
Whatsappfraude
U krijgt een appje van uw (klein)dochter met een ander telefoonnummer dan normaal. Ze zegt een nieuwe telefoon te hebben met een nieuw nummer. Hierdoor kan ze niet bij haar bankrekening om haar telefoon te betalen of om bijvoorbeeld haar huur over te maken. Ze vraagt u om zo snel mogelijk geld over te maken. Het gaat meestal om honderden euro’s.
Dit voorgaande voorbeeld heeft u misschien wel vaker gezien of gehoord. We noemen dit Whatsappfraude, maar kan ook via sms of e-mail gebeuren. De oplichter(s) gebruiken informatie van het internet om u te overtuigen dat ze echt uw dochter, broer of goede vriend zijn.
Controleer altijd of u met de juiste persoon contact heeft door:
- de persoon te bellen op het nummer dat bij u bekend is;
- de persoon persoonlijke vragen te stellen die alleen de bekende kan weten;
- na te gaan of het rekeningnummer inderdaad van de bekende is;
- het nummer op Google te zoeken om te zien of het al eerder gebruikt is voor fraude;
- meer informatie vind u op de website van de politie. Heeft u toch geld overgemaakt? Doe dan altijd aangifte.
Phishing
U krijgt een mail, sms of appje met de vraag om op een bepaalde link te klikken. De link brengt u naar een website van uw bank, verzekeringsmaatschappij of de overheid. Dit is echter een valse website waarmee criminelen uw geld of gegevens kunnen stelen. Dit noemen we phishing. Meestal wordt in het bericht vermeld hoe belangrijk en urgent het is dat u zo snel mogelijk handelt.
Voorkom phishing door het volgende in uw achterhoofd te houden:
- Banken en overheidsinstellingen vragen nooit via de mail of sms om gevoelige informatie;
- Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo;
- Als het e-mailadres of telefoonnummer van de afzender uit vreemde cijfers en letters bestaat , dan is het vaak een phishing telefoonnummer of e-mailadres;
- Maak nooit zomaar geld over.
Aan- en verkoopfraude / online oplichting
Deze vorm van cybercrime houdt in dat u betaalt voor een product of dienst, maar dat dit niet geleverd wordt. Of wanneer u een product of dienst verkoopt en niet betaald krijgt na levering.
Loop geen risico en volg deze tips:
- Haal het product in de winkel of haal het op bij de verkoper zelf. Laat het niet opsturen;
- Maak goede, duidelijke afspraken met de koper of verkoper;
- Betaal niet zomaar een betaalverzoek zonder de garantie dat u het product of de dienst geleverd krijgt;
- Doe onderzoek naar de webwinkel waar u uw product wilt kopen. Hebben eerdere klanten positieve reviews achtergelaten? Staat deze webwinkel bekend als fraudeur? Klopt de betaallink wel?
Kijk voor meer informatie en tips op online oplichting te voorkomen op de website van de politie.
Ransomware
U zet uw telefoon of computer aan en er verschijnt een scherm waarop staat dat uw gegevens zijn geblokkeerd. Pas als u betaald, krijgt u weer toegang tot uw computer. Dit noemen we ransomware (gijzelsoftware). Ransomware is een virus op uw computer wat uw bestanden kaapt. Dit virus kan bijvoorbeeld door phishing op uw computer terechtkomen. Vervolgens vragen de criminelen losgeld om de computer weer vrij te geven.
Voorkom ransomware door:
- Uw computer altijd up-to-date te houden;
- Een antivirusprogramma, firewall en advertentieblokkers te gebruiken;
- Waar mogelijk gebruik te maken van een tweestap verificatie;
- Regelmatig back-ups te maken van uw bestanden en gegevens.
Toch slachtoffer geworden van digitale criminaliteit?
- Bel bij spoed altijd 112
- Verbreek zo snel mogelijk de internetverbinding
- Informeer een IT-specialist
- Neem direct contact op met uw bank om eventueel uw bankrekening(en) te blokkeren
- Doe aangifte bij de politie. Elke vorm van cybercrime is strafbaar, dus is het belangrijk dat u aangifte doet. Hierdoor krijgt de politie veel informatie binnen, waardoor de pakkans wordt vergroot. Ook bij Meld Misdaad Anoniem kunt u aangifte doen. Dit kan via de website www.meldmisdaadanoniem.nl of bel 0800-7000