Geldzorgen raken méér dan je portemonnee
Joris van Maanen zet zich al meer dan 10 jaar in voor inwoners van Vught, Helvoirt en Cromvoirt die worstelen met geldzorgen. Eerst als maatschappelijk werker en budgetcoach, nu als klantmanager vroegsignalering bij Wegwijs+. Zijn missie: mensen op tijd bereiken om te voorkomen dat mensen schulden opbouwen. Hij wil geldzorgen op tijd oplossen, zodat iedereen in de gemeente financieel gezond is.
Vroeg erbij, veel gewonnen
Vroegsignalering is sinds 2021 een wettelijke taak van iedere gemeente. Als iemand een rekening niet (op tijd) betaalt bij de zorgverzekeraar, verhuurder en/of het Energie en Waterbedrijf, dan krijgen wij daar een seintje van. Dan neemt Joris contact op met deze mensen — niet om te controleren, maar om te helpen.
Hij doet dat op allerlei manieren: bellen, mailen, appen of gewoon langsgaan. Als er contact ontstaat, dan kan Joris meedenken hoe de geldzorgen opgelost kunnen worden. Er kan samen contact gezocht worden met de instantie die het signaal heeft afgegeven. Zo wordt er samen aan een oplossing gewerkt. Joris kijkt dan meteen ook naar andere vragen die iemand heeft. De insteek is om een totaalplan te maken.
Vertrouwen begint met elkaar te ontmoeten
Joris is regelmatig zichtbaar in de wijk, bij ontmoetingsmomenten en op spreekuurpunten. “Het begint met elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Dat kan door samen een kop koffie te drinken en in gesprek te zijn over de dingen van alledag. Als mensen zich veilig voelen, durven ze hun zorgen makkelijker te delen.’’
Eén plan, één aanpak
Joris probeert om mensen niet van loket naar loket te sturen, maar de hulp om hen heen te organiseren. Dat doet hij altijd met toestemming van de mensen en met het oog op vertrouwelijkheid en privacy. Hij kijkt samen wat nodig en mogelijk is. Hierbij werkt hij nauw samen met zijn collega’s van Wegwijs + en betrekt ze ook daar waar nodig is.
Joris werkt ook veel samen met onder andere Welzijn Vught, Vincentius, Jeugdfonds, Volwassenenfonds, Move, Stichting Leergeld, WijOmarmen, Financieel Paspoort en Ouderen Samen. Zo wil hij de hulp goed bij de mensen aan laten sluiten.
Geldzorgen kunnen door allerlei oorzaken ontstaan
Volgens Joris kunnen geldproblemen door allerlei oorzaken ontstaan. Maar vaak ontstaan geldproblemen na een grote verandering in iemands leven. Bijvoorbeeld als iemand 18 jaar wordt, of met pensioen gaat, als mensen gaan scheiden, door het verliezen van werk, en andere ingrijpende situaties in iemands leven.
Geldproblemen geven vaak stress. Vanuit stress ontstaan vaak gezondheidsklachten, problemen in de thuissituatie, op het werk of op school. Deze klachten hebben vaak weer een negatief effect op de financiële situatie. Zo wordt het steeds moeilijker om de situatie op te lossen.
Schaamte doorbreken
“Mensen proberen het altijd eerst zelf op te lossen. Dat is goed. Maar als ze daar niet uitkomen, dan merk ik dat het vaak lastig gevonden wordt om hulp te vragen. Vaak door schaamte en wantrouwen in instanties.
Dan zetten mensen zelf noodoplossingen in. Die werken meestal voor de korte termijn. Voor de lange termijn wordt het ingewikkelder en onoverzichtelijker. Vaak zie je dat mensen de grip dan verliezen. Schulden groeien snel. Het wordt steeds lastiger om het geregeld te krijgen. Mensen komen er dan uiteindelijk niet meer zelf uit. Daarom is het zo belangrijk om er vroeg bij te zijn.”
Zoals Joris al eerder opmerkte wordt volgens hem de stap naar hulpverlening door veel mensen als groot ervaren. Het zou goed zijn als dat minder wordt. Dit zou kunnen door bijvoorbeeld vaker over geldzorgen te praten.
Daarnaast is de weg vinden naar hulp soms ingewikkeld. Daar moeten we eerlijk over zijn en zorgen dat dit makkelijker wordt. Daarom wil Joris dat de hulp bij geldzorgen bekender wordt en dat inwoners hem makkelijker weten te vinden. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat inwoners niet met problematische schulden te maken krijgen.
Contact
Heb je vragen of zorgen over je geldzaken die je met Joris wil bespreken? Blijf er niet mee zitten. Neem contact op. Hij is te bereiken via j.van.maanen@vught.nl of 06 31 14 94 96.
Het motto van Joris? “Vroeger, sneller, beter.” Want hoe eerder je erbij bent, hoe meer mogelijkheden er zijn voor een oplossing.
