Meldpunt ongewenst verhuurderschap

Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Melden

Nodig bij uw melding

  • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen, u wordt dan niet op de hoogte gehouden van de voortgang
  • gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar over wie de melding gaat
  • het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren
  • beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen

Na uw melding

  • U krijgt een bericht dat uw melding is ontvangen als dit niet anoniem is. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. 
  • Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. 

Voor wie?

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als: 

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. 

Goed om te weten

Voorwaarden

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties.

De verhuurder:

  • discrimineert u
  • bedreigt u of maakt u bang
  • vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
  • maakt geen schriftelijk huurcontract
  • geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
    • informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen

De verhuurbemiddelaar:

  • vraagt bemiddelingskosten

Meldingen controleren

De gemeente kan niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moet zij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.

Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoe lang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie.