Welke krachtige persoonlijkheid is onze nieuwe burgemeester?
Op 16 mei 2024 kondigde burgemeester Van de Mortel, na 18 jaar, zijn vertrek aan. Burgemeester Van de Mortel maakt plaats voor een opvolger. Tot 1 april 2025 is hij burgemeester van de gemeente Vught. Na zijn vertrek wordt de nieuwe burgemeester van Vught geïnstalleerd.
De zoektocht naar de nieuwe burgemeester is inmiddels gestart. Maar hoe ziet het proces eruit van vacature tot installatie? Op deze pagina leggen we de stappen aan u uit. Wanneer alle stappen zijn afgerond, wordt in april 2025 bekend gemaakt wie de nieuwe burgemeester van de gemeente Vught is.
Hebt u interesse om te solliciteren op onze burgemeestersfunctie? Dan vindt u onderaan deze pagina nuttige informatie over de gemeente Vught. Benieuwd naar de profielschets? Deze vindt u in het document hieronder.
Zoektocht naar de nieuwe burgemeester van de gemeente Vught, in 14 stappen
Stap 1. Opstellen vertrouwenscommissie
- Vanuit de gemeenteraad is een vertrouwenscommissie ingesteld. De leden van de vertrouwenscommissie stellen de profielschets op en voeren de sollicitatiegesprekken.
Stap 2. Inwoners denken mee over welke kenmerken zij terug willen zien in onze nieuwe burgemeester
- De gemeenteraad vindt het belangrijk dat de nieuwe burgemeester past bij de gemeente Vught en haar inwoners. Daarom zijn inwoners gevraagd om mee te denken; welke eigenschappen en kenmerken heeft de ideale burgemeester van de gemeente Vught? De vragenlijst kon tot en met 30 juni 2024 worden ingevuld. De resultaten van de vragenlijst vindt u onderaan deze webpagina.
Stap 3. Maken van een profielschets
- De profielschets is een soort vacaturetekst voor de nieuwe burgemeester. De resultaten van de vragenlijst die onder inwoners is verspreid worden zoveel mogelijk verwerkt bij het maken van de profielschets. Hierin staat onder andere aan welke eisen en verwachtingen de nieuwe burgemeester moet voldoen. Maar ook wat de nieuwe burgemeester van de gemeente Vught en haar inwoners mag verwachten.
- De gemeenteraad bespreekt de profielschets met commissaris van de Koning van Noord-Brabant, mevrouw Adema. Dit gebeurt tijdens de raadsvergadering van dinsdag 8 oktober 2024. Deze vergadering is openbaar. U kunt meekijken vanuit de raadszaal of online via de live stream.
- Na vaststelling van de profielschets in de raad deelt de vertrouwenscommissie de profielschets met de commissaris van de Koning van Noord-Brabant. Een week later, op 15 oktober 2024, start de sollicitatieprocedure.
- De vastgestelde profielschets vindt u onderaan deze webpagina, onder het kopje bijlagen.
Stap 4. Plaatsen van de vacature
- De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) stelt de vacature open op advies van de commissaris van de Koning. Dit gebeurt op 15 oktober 2024. De vacature wordt onder andere gepubliceerd in de Staatscourant en op de website Brabantse burgemeestersvacatures.
Stap 5. Sollicitaties
- Iedere Nederlander kan solliciteren op de burgemeestersvacature. Geïnteresseerde kandidaten kunnen nu een sollicitatiebrief sturen. Deze brieven worden gestuurd aan de commissaris van de Koning. De vacature voor de nieuwe burgemeester staat drie weken open.
Stap 6. Onderzoek naar de sollicitanten
- Wanneer de vacature is gesloten en de sollicitatieperiode voorbij is, vraagt de commissaris van de Koning van alle sollicitanten (justitiële) inlichtingen op. De commissaris van de Koning toets welke kandidaten aan de basiscondities van het burgemeestersambt voldoen.
Stap 7. Selecteren geschikte kandidaten
- De commissaris van de Koning geeft de vertrouwenscommissie inzage in de sollicitatiebrieven en CV’s van alle kandidaten. De commissie bepaalt welke kandidaten er worden geselecteerd en stellen de uiteindelijke lijst met geschikte kandidaten vast. Deze kandidaten mogen op sollicitatiegesprek komen.
Stap 8. Sollicitatiegesprekken vinden plaats
- De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met de geselecteerde kandidaten.
Stap 9. Advies kandidaten tijdens besloten gemeenteraad
- De vertrouwenscommissie deelt met de gemeenteraad welke twee kandidaten in aanmerking komen om de nieuwe burgemeester van de gemeente Vught te worden. De gemeenteraad bespreekt dit tijdens een besloten vergadering.
Stap 10. Aanbeveling kandidaten
- De gemeenteraad stemt vervolgens in een schriftelijke stemming over de kandidaten. De kandidaat die bovenaan staat moet volgens de gemeenteraad de nieuwe burgemeester worden. Op dezelfde avond maakt de gemeenteraad openbaar wie zij aanbevelen als de nieuwe burgemeester. De tweede kandidaat blijft geheim.
Stap 11. Naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
- De aanbeveling voor wie de nieuwe burgemeester van de gemeente Vught wordt verstuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).
Stap 12. Onderzoek naar de kandidaat burgemeester
- De minister van BZK laat de eerste aanbevolen kandidaat onderzoeken door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en er vindt een fiscaal onderzoek plaats door de Belastingdienst. De minister spreekt met de kandidaat. Vervolgens draagt de minister de kandidaat voor benoeming, voor aan de Koning.
Stap 13. Koninklijk besluit
- De Koning benoemt de burgemeester bij Koninklijk Besluit. Dit wordt bekend gemaakt met een persbericht. Een burgemeester wordt benoemd voor een periode van 6 jaar.
Stap 14. Installatie nieuwe burgemeester
- De nieuwe burgemeester wordt geïnstalleerd en legt tijdens een raadsvergadering de eed of belofte af in handen van de commissaris van de Koning.
Deze vergadering vindt in april 2025 plaats en is openbaar. U kunt meekijken vanuit de raadszaal of online via de live stream. - De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester in de gemeente. De gemeente Vught heeft vanaf dat moment een nieuwe burgemeester.
Praatplaat Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bekijk ook eens de webpagina van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarin in 14 stappen de zoektocht naar een nieuwe burgemeester visueel wordt omschreven.
Informatie voor geïnteresseerde kandidaten
- Bestuursakkoord 2023-2026
- Programmabegroting (website)
- Programmabegroting 2024 (pdf)
- Regionaal Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
- Woonvisie 2021-2025 ‘Groei met Vughtse kwaliteit’
- Addendum op Woonvisie 2021-2025
- Evaluatie Woonvisie 2021-2025
- Mobiliteitsvisie Vught 2035
- Programma grootschalige opwek zonne- en windenergie
- Economisch en recreatief beleid gemeente Vught 2023-2032 (agendapunt 6.2)
- Vervolg reconstructie N65
- Opdrachtverstrekking participatie kortetermijnmaatregelen N65
- Vughtse Code
- PHS - verdiepte ligging spoor Vught
- Participatieplatform Wij in Vught
- Overzicht met beleidsnota’s gemeente Vught
- Video: werken bij de gemeente Vught
Toegankelijkheid
We doen ons uiterste best om de geplaatste bestanden op de website voor iedereen zo bruikbaar en leesbaar mogelijk te maken. Loopt u toch nog tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of hebt u een vraag of opmerking over de toegankelijkheid van het bestand? Mail dan naar communicatie@vught.nl of bel naar telefoonnummer 073 65 80 680. Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing, zodat u toegang hebt tot de informatie.