Wet Elektronische publicaties (WEP) vanaf 1 juli 2021 van kracht

Publicatiedatum: 
1 jun 2021
Vanaf 1 juli 2021 krijgt de gemeente Vught, net zoals andere overheidsinstanties, te maken met de Wet elektronische publicaties (WEP). Deze wet verplicht ons om alle officiële publicaties online te zetten via de website officielebekendmakingen.nl en niet meer via de Staatscourant of de gemeentepagina van Het Klaverblad.

Elektronisch gemeenteblad: officielebekendmakingen.nl

Vanaf 1 juli 2021 voldoen we met een publicatie op de gemeentepagina in het Klaverblad niet meer aan de wettelijke verplichtingen. Alle officiële publicaties, waaronder ook die van de gemeente Vught, worden dan verzameld op een centraal digitaal punt: officielebekendmakingen.nl.

Het Klaverblad

Tot 1 juli 2021 publiceren we, zoals u van ons gewend bent, de algemene bekendmakingen, mededelingen, kennisgevingen en procedurekader van de gemeente Vught op de gemeentepagina van Het Klaverblad.

Vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli 2021 publiceren we alle officiële publicaties van de gemeente Vught op officielebekendmakingen.nl. Op ‘Berichten over uw buurt’ vindt u berichten over vergunningen voor activiteiten in uw buurt, zoals evenementen, bouwplannen en bekendmakingen van nieuwe regelgeving. Deze berichten blijven maximaal 2 maanden op ‘Berichten over uw buurt’ staan. Oudere berichten vindt u terug op Officiële bekendmakingen. U kunt zich abonneren op de e-mailservice of de app downloaden om berichten digitaal te ontvangen via www.overuwbuurt.overheid.nl.

Op de gemeentepagina van Het Klaverblad blijven we de gewenste informatie over de publicaties publiceren, maar dan op een eenvoudige en beknopte manier. Deze informatie, zoals de aard van het besluit en de locatie waar het besluit betrekking op heeft, biedt een goed en duidelijk overzicht van wat er speelt in de gemeente Vught. Er staat tevens een verwijzing naar het elektronisch gemeenteblad. Het ontvangen van kopieën (of papierversie) van een bepaalde publicatie of bijbehorende stukken tegen betaling of het ontvangen van een bepaalde publicatie per mail is ook na 1 juli nog steeds mogelijk.

Waarom deze wetswijziging?

Het doel van deze wetswijziging is dat burgers op een centraal punt volledig en digitaal geïnformeerd worden over besluiten die gevolgen hebben op hun leefomgeving. Burgers worden centraal gesteld bij de informatieverstrekking, zodat zij op tijd hun recht van inspraak kunnen uitoefenen.


Op de hoogte blijven van vergunningaanvragen in uw buurt?

Meldt u zich aan voor de e-mailservice

Wilt u weten of er binnenkort in uw omgeving een verbouwing aankomt? Of dat er in uw buurt bomen gekapt of een huis gerenoveerd gaat worden. Meldt u zich dan aan voor de e-mailservice van de overheid. Zo mist u geen bekendmaking meer in uw postcodegebied en weet u precies wat er speelt in uw buurt. Ga naar overheid.nl en klik 'Berichten over uw buurt' aan. 

U kunt zich altijd afmelden voor deze e-mailservice. Hebt u nog vragen? Mail dan naar gemeente@vught.nl of bel naar 073 65 80 680.