Wethouder Mark du Maine en bedrijfsfunctionaris John van Gemert op bezoek bij BAM Infra

08 juli 2024
Algemeen

Het ene moment staan ze tot hun knieën in de modder bij een varkensboer en een ander moment bezoeken ze een transportbedrijf. Wethouder Mark du Maine en bedrijfscontactfunctionaris John van Gemert bezochten al een heel aantal bedrijven in onze gemeente. In juni gingen ze langs bij verschillende werklocaties van BAM Infra.

In opdracht van ProRail legt BAM Infra het tijdelijk spoor in Vught aan. Hiermee worden de eerste stappen gezet voor de aanleg van de verdiepte ligging van het spoor. Naast het tijdelijk spoor in Vught past BAM Infra het spoor naar ’s-Hertogenbosch aan en bouwen ze het nieuwe onderstation, relaishuis én een wisseloverloop in de spoorlijn naar Tilburg. En realiseren ze een tijdelijke spoor- en fietsbrug over de N65 en het tijdelijk station bij Bestevaer.  

Een boel om op te noemen. Hoe gaat zo’n groot project in zijn werk, wat komt er allemaal bij kijken en wie werken er met elkaar samen? Omgevingsmanager Clementine Roest van BAM Infra nam op 19 juni wethouder economische zaken Mark du Maine en bedrijfsfunctionaris John van Gemert mee langs een paar bijzondere locaties bij het spoor.

Ingewikkeld project met militaire planning 

Op het moment van ons bezoek is er geen treinverkeer mogelijk tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg en tussen ’s-Hertogenbosch en Boxtel. Zes dagen lang voert BAM voor ProRail werkzaamheden uit aan het spoor tussen Vught en ’s-Hertogenbosch, tussen Tilburg en Vught en tussen Vught en Boxtel. Onderweg naar de locaties wordt ons al duidelijk hoe groot dit project is. Clementine vertelt dat veiligheid en kwaliteit bij BAM Infra hoog in het vaandel staan. Er werken die zes dagen drie ploegen achter elkaar, van elk acht uur. Er wordt dus 24/7 gewerkt en de planning is per kwartier bepaald. Een multidisciplinair project met bijna militaire planning.

Onze eerste stop is de Postweg. Hier rijden zes dagen lang, twee lange treinen om in totaal 15.000 kuub zand te verrijden van de Postweg naar Bestevaer (Ouwerkerk). Shovels rijden af en aan om de trein te vullen met het zand. Clementine: “Ken je van die grote ‘big bags’ die ze gebruiken op de bouw? In één zo’n big bag past 1 kuub, dus ga maar na we moeten 15.000 big bags verplaatsen en dat gebeurt met de trein. Zo zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk bouwverkeer door de gemeente rijdt.”

De volgende stop is de overweg Loonsebaan. Hier kunnen we goed zien hoeveel verschillende disciplines er aan het spoor werken. Clementine vertelt dat alleen al de mensen die aan het spoor werken verdeelt zijn in vier disciplines; de spoorbaan, spoorse kabels voor de voeding, treinbeveiliging zoals spoorbomen en seinen en een team voor alle bovenleidingen. “En dan heb ik het nog alleen over het spoor.” Voor de bouw van de bruggen en geluidsschermen is BAM Infra Civiel aan het werk en de grond- weg en waterbouwtak legt de wegen en bestratingen aan.

Duurzaamheid en hergebruik waar dit kan

Hierna gaan we naar de overgang over de N65. “Dit is echt het hart van de werkzaamheden in de zesdaagse”, aldus Clementine. Ze vertelt ons dat hier straks het tijdelijke spoor bovenop de bestaande weg wordt gebouwd en dat een nieuwe spooraansluiting naar Tilburg wordt gemaakt. Hier komen we ook achter een ander leuk weetje. BAM Infra werkt waar dit mogelijk is met elektrische voertuigen. Bij het onderstation aan de Rembrandtlaan kunnen nu voor het eerst vrachtwagens laden. Normaal krijgen alleen treinen hun voeding uit een onderstation. Clementine: “Niet al onze trucks kunnen elektrisch rijden. De trucks die dat niet kunnen, rijden op HVO100. Deze brandstof wordt geproduceerd uit plantaardige afvalolie, zoals afgewerkt frituurvet.”

We sluiten af bij Bestevaer (Ouwerkerk), hier komt het tijdelijk station. We zien net een trein vol met zand aankomen die door verschillende trucks wordt leeggehaald en het naar een opslagplek brengen tegenover het spoor. Clementine vertelt dat de grote betonnen schotten die rondom de opslagplek staan later worden gebruikt als de wanden van het perron. “Waar dat kan, maken we gebruik van hergebruik van materialen, uiteraard wordt dit altijd gekeurd zodat hergebruik veilig is.”

Samen werken aan een leefbaar Vught 

Mark du Maine en John van Gemert kijken terug op een goed bedrijfsbezoek. “Tijdens ons bezoek heeft Clementine ons verschillende plekken laten zien waar op dit moment wordt gewerkt. We vinden het fijn om te merken dat de onderlinge samenwerking goed loopt. Zoals het afstemmen van vergunningen, omleidingsroutes bepalen etc. Samen werken we aan een leefbaar Vught.”

Op de hoogte blijven?

Download de Bouwapp en volg PHS Den Bosch – Vught. Via deze app houdt de BAM iedereen op de hoogte van de stand van zaken.

Hebt u vragen over ondernemen?

Bent u ondernemer in Cromvoirt, Helvoirt of Vught, of wilt u een onderneming in de gemeente Vught starten? Hebt u een vraag over ondernemen? Deze vragen kunt u online aan ons stellen. Wij nemen dan contact met u op. Of neem zelf contact op met bedrijfscontactfunctionaris John van Gemert via ondernemer@vught.nl. U kunt hier ook een bedrijfsbezoek aanvragen.